Nie ukrywaj grzejnika

Współczesne grzejniki dekoracyjne można określić jako element konieczny, ale również dekoracyjny. Jako rzecz użyteczną, ale i estetyczną. Bardzo różniącą się od brzydkich, PRL-owskich kaloryferów, które staraliśmy się raczej ukrywać za firanką niż pokazywać światu.

Trendy – synkretyczne grzejniki łazienkowe

A oto, jakie trendy kulturowe można zaobserwować we współczesnej sztuce użytkowej, w tym w sztuce tworzenia grzejników:

  • niefiguratywność – cechą nowoczesnych grzejników dekoracyjnych jest to, że nie nawiązują do realnych kształtów. Nie mówiąc już o tym, że nie przedstawiają w swej formie klasycznego kaloryfera, który służył tylko do ogrzania mieszkania. Poza tym, niczym sztuka figuratywna, w abstrakcyjny sposób wyrażają to… co tylko osoba je oglądająca zapragnie zobaczyć. Bo bezprzedmiotowa sztuka abstrakcyjna jest bardzo ogólna, oderwana od rzeczywistości. A przez to bardzo uniwersalna. Przedstawicielem trendu abstrakcyjnego w sztuce był na przykład Jackson Pollock – amerykański malarz, abstrakcyjny ekspresjonista, tworzący obrazy za pomocą plam rozpryskiwanych na płótnach. Jego dzieła wyrażały czystą wizję artystyczną i już samo ich tworzenie było kreacją.

  • suprematyzm – grzejniki łazienkowe i grzejniki pokojowe cechują się bardzo często geometrycznością. Nawiązują do kół, prostokątów, kwadratów, rąbów i innych form. Suprematyzm, czyli kierunek w abstrakcji geometrycznej jest estetycznym następstwem zapoczątkowanego pod koniec XIX wieku już przez postimpresjonistów (a nawet impresjonistów) kryzysu sztuki mimetycznej i skręcenia w kierunku całkowitego oderwania od rzeczywistości i maksymalnego uproszczenia form. Przykładem jest obraz „czarny kwadrat na białym tle”, nazywany przez jego autora, Kazimierza Malewicza, jednostką podstawową. Obraz ten, poprzez swoją kompozycję, sugeruje przestrzeń i ruch.

  • synkretyzm – czyli połączenie gatunków. Konsolidacja rozbieżnych, często sprzecznych ze sobą poglądów. Połączenie sprzecznych poglądów filozoficznych. Wreszcie bardzo charakterystyczne dla współczesnej sztuki użytkowej synkretyczne połączenie funkcji użytkowej i estetycznej. Warto dodać, że połączenie funkcji, połączenie gatunków ma swoje podłoże w postmodernistycznym prądzie myślowym, który rozwinął się w latach 60-tych XX wieku. Od tego momentu obserwujemy głębokie przekonanie o względności wszelkich idei, co generuje dystans do nich. Takie myślenie łączy się z poczuciem końca historii i wszelkich subiektywnych sposobów przedstawiania rzeczywistości. Na takim gruncie zrodziły się wszelkie pomysły, aby łączyć ze sobą różne funkcje. I narodził się pomysł, że funkcja użytkowa jest tak naprawdę względna. Do lamusa przeszły zatem archaiczne, dwudziestowieczne kaloryfery, zalatujące zresztą PRL-em.

Jakie są rodzaje grzejników?

  • różnokolorowe: białe, czarne, grafitowe, szare, złote i chromowane grzejniki dekoracyjne, ale także esencjonalnie, intensywnie czerwone czy zielone

  • różnomateriałowe – szklane, ze stali nierdzewnej

  • w różnej formie – grzejniki pokojowe i łazienkowe boczne, poziome, płytowe,

  • różnych marek – na przykład marka RADOX (cechująca się wyrazistością i elegancją), BREM (o różnorodnych, soczystych kolorach i oryginalnych, geometrycznych kształtach), czy IRSAP (po włosku subtelne, wyszukanie eleganckie i oryginalne grzejniki pokojowe)

  • o różnej kategorii – grzejniki łazienkowe, dekoracyjne, kanałowe, elektryczne,


Opublikowano

w

przez

Tagi:

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *